måndag 17 maj 2010

Målsättning och syfte

Jag är tjugofem år och överviktig. Större delen av mitt liv har jag haft mer eller mindre övervikt och nu är jag i en period i mitt liv då jag kan lägga tid och energi och ork på att faktiskt lägga om mina vanor. Jag är duktig på att lägga om vanor, men som så många andra är jag också överambitiös och tar i för mycket, för fort och återgår till gamla invanda mönster.

När jag gick på gymnasiet tränade jag på gym och red. Gymmet låg på hemvägen från skolan, så det var enkelt att köra ett pass på vägen hem när dagen var slut. Jag gick ner, men jag tänkte inte så mycket på det. Ridningen gick bättre när jag hade arm- och benstyrka och hållning. Jag har aldrig varit i så god form som jag var då, men samtidigt mådde jag inte alltid bra. Ni anar nog redan att den goda tiden fick sig ett slut.

Jag flyttade från min hemstad för att studera på universitet och jag kom ganska fort ut mina träningsvanor. Jag var väldigt ensam och mådde inte speciellt bra under den första terminen. Jag satt mest inne på mitt rum vid datorn, läste böcker och pluggade. Jag åt väldigt mycket frukt, så jag höll vikten någorlunda. Därefter kunde jag ha fortsatt träna och hållit min vikt, men det tog ett tag innan jag kom igång med ett aktivt fritidsintresse som jag skulle komma att utöva regelbundet.

Mitt ex fick mig att börja med iaido, det är en japansk kampsport med svärd som är ganska lågintensiv. Det hjälpte inte mig att hålla vikten och efter ett tag insåg jag att jag skulle behöva komplettera träningen med annat för. Ett tag gick jag på friskis och svettis samtidigt som jag tränade iaido och var på väg att komma igång igen, men det sket sig som så ofta.

Efter åtskilliga försök att ta upp träningen igen har jag varit ganska passiv bortsett från promenader hela april och en bit in i maj. En av anledningarna till att jag påbörjat den här bloggen är för att ha koll på vad jag gör för att hålla igång och så småningom ska jag även börja dokumentera min mathållning.

Jag skulle vilja avsluta med en insikt som de kanske inte nämner i alla träningstidningar eller hälsomagasin: man måste bestämma sig, inte bara en gång utan hela tiden. Min plan är att ta en dag i taget och bestämma att fortsätta på den smala vägen mot bättre hälsa och min idealvikt. Jag är less på att vara ett fetto och förhoppningsvis lyckas jag hålla motivationen uppe tillräckligt många dagar i veckan för att uppnå resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar